ד"ר יואב יגאל
חסר רכיב

מציאות נפשית

תקציר פגישה

פברואר 2011

מציאות נפשית פנימית - ניתוח מעשיות וניתוח מקרה טיפולי

תיאור הטיפול שעשתה וירג'יניה אקסליין בילד שכונה על-ידה 'דיבס' פורסם בשנות ה-60 של המאה הקודמת והיה מוכר וידוע מאוד בזמנו. הספר בנוי מתיאור מדוקדק של הפגישות הטיפוליות ובין היתר אפשר ללמוד מהן על עולמו הפנימי של הילד לפני שטופל.

גם ניתוח המעשיות 'סינדרלה' (לכלוכית) ו'שלגייה' מלמד שכל גיבורה מצאה דרך לקיים עולם פנימי משל עצמה – שאינו חשוף לסביבה הקרובה (ראו תקציר "סינדרלה ושלגייה"). ההיבטים הדומים בין העולמות הפנימיים האלה יכולים ללמד עד כמה סיפורי המעשיות המוזרים מעידים על מציאות ממשית. ועד כמה המציאות הפנימית של ילדים ומבוגרים יכולה להיות קרובה למעשיות למרות שלכאורה הן יצירות דמיוניות וחסרות קשר למציאות.

הפרשנות למעשיות סינדרלה ושלגייה מבוססת בין היתר על ההנחה, שלמרכיבים נפשיים יש ייצוגים קבועים (= מפתחות): 'הבית' בכל מעשייה מייצג את החלק היותר גלוי ומוכר של הנפש הנמצא בקשר עם המציאות. 'היער' מייצג את החלקים היותר נסתרים של הנפש. 'ציפורים וחיות' מייצגים רמות ארגון ראשוניות של הנפש - המשותפות לבני אדם ולבעלי חיים. לפי מפתחות אלה לסינדרלה ועוד למעלה ממנה לשלגייה יש קטעים נרחבים של מציאות פנימית כמוסה והחיים הנפשיים שלהן נתמכים על-ידי אותה מציאות פנימית נסתרת ( או מה שמכונה לפעמים בספרות המקצועית 'כוחות נפשיים'). סינדרלה מבקשת מאביה שיביא לה ענף מעץ ביער אותו היא שותלת על קבר אמה. הענף שמלבלב גדל לעץ שמקננות בו ציפורים, הממלאות את משאלותיה ומסייעות בידה לבצע מטלות שניתנו לה על-ידי האם החורגת. שלגייה מגורשת מביתה, מוצאת לעצמה מסתור בבית הגמדים ביער ואפשר לומר, שבמידה רבה אין לה הרבה קשרים גלויים עם הסביבה והיא חיה במציאות שהיא בעיקרה פנימית (בדומה לדיבס).

דיבס, ילד כבן חמש וחצי תואר על-ידי מורותיו כמסוגר, מתבודד, שאינו מדבר ואינו עונה גם כשפונים אליו. הוא היה מפנה את גבו או שוכב על בטנו כשפניו מוסתרות כאשר ניסו לדבר אליו או לשתפו בסיפורים וכד'. את זמנו בבית הספר בו למד היה מבלה כאשר הוא זוחל בשולי הכיתה, נוגע בעצמים ומתחבא מתחת לשולחן כאשר הילדים קובצו ללמידה, הקראת סיפורים וכד'. ההתנהגות שלו העידה על סוג של פיגור שכלי (או אוטיזם, שבזמנו עדיין לא היה מושג מקובל). עם זאת, לפחות חלק מהמורות שלו וגם אמו האמינו שהוא מבין יותר ממה שנראה, למרות שלא היו עדויות עקביות לקיום עולם פנימי עשיר יותר אצלו.

מהדברים שדיבס סיפר לאקסליין אפשר ללמוד איך הצליח לקיים לעצמו עולם פנימי משלו ומי עזר לו בכך. את הגינה שלהם בבית תחזק גנן זקן וכל פעם שהתאפשר לו הילד היה יוצא אליו. הזקן היה מספר לו על העצים, הציפורים, עונות השנה, על ארצות אחרות וכד'. מול חלון חדרו גדל עץ שהילד אהב ובמיוחד ענף מסוים שהיה סמוך לחלונו. בהוראת האב נכרת העץ אבל הגנן דאג לתת לו ענף מהעץ האהוב עליו. את הענף הזה שמר דיבס בחדרו וזהו פריט אליו היה קשור במיוחד. דמות נוספת כזו הייתה סבתו שגרה רחוק מהמשפחה ומאוד אהבה את הילד. בהקשר אליה הוא אומר לאקסליין 'שהוא יודע שאבא אוהב אותו אבל את האהבה של הסבתא הוא מרגיש'. עם התקדמות הטיפול ושיפור היחסים בין דיבס לבין משפחתו הוא מחליט לתת לכל אחד מהם מתנה. לסבתו הוא מעניק חלק מהענף השמור בחדרו. אפשר לומר שהענף בחייו הרגשיים של דיבס דומה במשמעותו לענף בעולמה של סינדרלה – הוא מייצג סוג של תמיכה וקשר רגשי. התפקידים של הגנן ושל הסבתא בחיי הילד דומים לתפקיד הגמדים אצל שלגייה: אנשים שמכבדים את הילד, אוהבים אותו ומכירים לו את העולם אבל אין להם השפעה מעשית על חייו, הם אינם מנהלים את חייו ואינם אחראיים עליהם.

במקום אחר מספר הילד לאקסלייין שהציפורים הן חברות שלו. הן באות לעץ שממול חלונו והוא מדבר אליהן, הוא שולח אותן לעוף למקומות רחוקים ולשיר שירים ולגרום אושר לבני-האדם. הציפורים בעולמו של דיבס ממלאות תפקיד דומה לזה שהן ממלאות 'בסינדרלה' – הן מייצגות חופש, תנועה, קשר לעולם הסובב ותמיכה רגשית.
סינדרלה מיוחדת בכך, שהעולם הפנימי-התומך שלה עומד לרשותה גם בחייה הממשיים (עזרה במטלות שהאם החורגת מציבה בפניה, הצגת עצמה בנשף ועוד). לעומת זאת, על שלגייה מסופר שהמלכה-האם החורגת הצליחה להגיע למקום המסתור שלה ביער ולהרעיל אותה. המשמעות היא, שגם העולם הפנימי-הכמוס שלה שותק, למרות המאמץ העצום שעשו הגמדים בכדי לעזור לה. דיבס היה מועמד להישלח למוסד למפגרים לפני הטיפול וספק אם היה מצליח לשמר שם לאורך זמן את עולמו הפנימי יוצא הדופן (בדומה לשלגייה). בסיום הטיפול המוצלח התגלה הילד כמחונן ומנהיג טבעי וגם אופי הקשרים במשפחתו השתנה במידה רבה.

מההקבלה בין המציאות הנפשית הכמוסה המתוארת במעשיות לבין זו של דיבס אפשר ללמוד עד כמה הפרשנות באמצעות 'המפתחות' יכולה לסייע להבנת העולם הנפשי של ילדים ומבוגרים כאחד. ולהפך – עד כמה העולם הפנימי, שפי שהוא בא לידי ביטוי בחלומות, ציורי ילדים וצורות ביטוי נוספות יכול להבהיר ולהמחיש את מה שהמעשיות מספרות בדרכן הציורית והמוזרה.

מסמכים מצורפים

מציאות נפשית.doc
חסר רכיב